Seminar Menulis Sebagai Bisnes Ghostwriter

Menjadi seorang penulis merupakan salah satu cita-cita suatu ketika remaja dahulu. Saya ada sebuah buku sajak/puisi, menulis apa yang saya rasa, dan sangat teringin untuk ada buku sendiri sama ada fiksyen atau non fiksyen. Alhamdulillah, sudah ada tiga buku digital dan sebuah buku cerpen antologi yang mempunyai nama saya sendiri. 

Untuk menjadikan cita-cita sebagai penulis dan menerbitkan buku masih jauh lagi.

Cuma cita-cita sekarang ini, dan pada masa ini sebagai ghostwriter menjadi pilihan yang paling ideal. Saya sendiri sudah berkecimpung di dalam bidang ini secara tidak langsung di dunia media sosial dan penulisan artikel website. 

Penglibatan saya tidak besar, namun sebagai penulis yang memberi manfaat kepada pembacanya, alhamdulillah sudah cuba dan masih lagi terus berusaha untuk memberi yang terbaik. insya Allah, semoga Allah makbulkan. 

seminar menulis sebagai bisnes ghostwriter

Mahal ya ilmu dari Puan Eira Yusoff.

Sepanjang perkongsian dari beliau, saya dapat rasakan ketegasan beliau sebagai seorang penulis dan pembawaan diri sebagai muslim yang sejati. 

Sangat bertuah apabila dapat berguru dengan guru-guru yang meletakkan agama ini sebagai teras dan asas kehidupan di dunia. Subhanallah.

Kemudian ada perkongsian dari Tuan Zamri Mohamad pula, juga sama, walaupun karakter dan cara kerja mereka berbeza. Seminar penulisan ini membuka banyak ruang fikir dan jalan untuk menjadikan penulisan ini sebagai sumber pendapatan, saham akhirat dan paling penting cara kita menyampaikan kepada pembaca dengan hati yang penuh cinta.

Menulis kerana cintakan penulisan yang baik dan memberi manfaat adalah impian yang saya pasti ramai gemari.

Seminar Menulis Sebagai Bisnes (Ghostwriter) dari Puan Eira Yusoff bukan sekadar mendengar perkongsian bagaimana beliau bekerja. Seminar ini mengajar cara kita menulis, berurusan dengan pelanggan, format sebut harga, dan termasuklah pengiraan harga.

Apa yang dikatakan mahal

Apa yang dikatakan murah

Apa yang dikatakan sebagai amal jariah

Kena tahu perbezaan ini.


Alhamdulillah, bersyukur diberikan kesempatan berada di dalam seminar penulisan Puan Iera Yusoff dan Tuan Zamri Mohamad. Selepas seminar, perkara seterusnya adalah tindakan. 

Buat berdasarkan kemahiran sendiri, dan kemudian tambah skill lagi supaya kita dapat buat lebih banyak corak penulisan berbeza. Asah skill dan kebolehan menulis. 

Saya kongsikan topik yang telah dipelajari di dalam Seminar Menulis Sebagai Bisnes

  1. Siapakah ghostwriter?
  2. 10 Sifat Ghostwriter
  3. Pilih Klien
  4. Cari Kategori
  5. Integriti
  6. Jadi Pakar 
  7. Pasarkan Diri
  8. Negosiasi Harga
  9. Membina Kontrak
  10. Risiko
  11. Kuasai 6 Format
Setelah tamat 2 hari seminar menulis bersama Puan Iera pula, kami diberi peluang untuk bersama group Alumni Puan Eira bernama Ghostwriter National. Otai ramai dalam group ini subhanallah. Penulis buku, Penulis skrip, dan senarainya tidak berhenti kepakaran mereka ini.

Suka dapat sertai group Ghostwriter untuk asah skill bagi pemula seperti saya.

Tahukah anda?

Ada 42 senarai tugasan atau job yang boleh anda cuba sebagai ghostwriter. Topik ini nanti kita sambung di entri akan datang ya. insya Allah

Kepada semua pembaca, jika anda nak jadi ghostwriter, follow Puan Iera Yusoff dan Tuan Zamri Mohamad ya! 


seminar menulis sebagai bisnes ghostwriter


Share:

Tiada ulasan:

Catat Ulasan